Strategie

Denken vanuit de waarde voor de klant

U wordt zichtbaarder en succesvoller wanneer u een duidelijke strategie kiest die aansluit op de specifieke behoefte uit de markt. Michael Treacy en Fred Wiersema hanteren hiervoor een model met drie disciplines waarin u op twee ervan marktconform moet presteren en in één discipline dient te excelleren.

Wanneer u geen duidelijke keuze hierin maakt dan blijft u in de perceptie van de markt ‘ergens in het midden’ hangen en wordt uw werkelijke waarde niet gezien. 

Strategiemodel

Probeer van een 8 een 9 te maken.

Wanneer u gaat streven om u in één discipline te onderscheiden dan wordt u strategie ook beter meetbaar. Uw klanten weten immers op welke verwachting ze u af mogen rekenen.

Focus op product

Wanneer u hiervoor kiest dan wilt u gaan excelleren op op productkwaliteit, innovatie en merkmarketing. Uw focus ligt op ontwikkeling, innovatie, ontwerp, time-to-market, hoge marges in een korte tijdsperiode.

Focus op prijs/kwaliteit

Wanneer u hiervoor kiest dan wilt u gaan excelleren op een lean productieproces dat uitblinkt in operatie en uitvoering. De organisatie biedt vooral een redelijke kwaliteit voor een zeer lage prijs. De focus ligt op efficiency, gestroomlijnde operaties, Supply Chain management, volume is hierbij belangrijk.

Focus op de relatie

Wanneer u hiervoor kiest dan wilt u gaan uitblinken in klantaandacht en stelt u de klantenservice centraal. De organisatie past producten en diensten aan ten behoeve van individuele klanten. Uw focus ligt op Customer Relations Management (CRM), het leveren van producten en diensten op tijd en boven klantverwachting.

Voorbeeld focus op product

Een mooi voorbeeld van een bedrijf de focus top het product als strategie hanteert is Apple. Zij komen vaak als eerste met nieuwe innovatieve producten op de markt.

Voorbeeld focus op prijs/kwaliteit

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat focus op prijs/kwaliteit als strategie hanteert is Aldi. Zij proberen de kosten te drukken door het reduceren van overbodige service en schaalvoordelen. Zij kopen in één keer groot in, waardoor de prijs per product omlaag gaat.

Voorbeeld focus op de relatie

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat focus op de relatie als strategie hanteert is Coolblue. Zij doen er alles aan om een relatie op te bouwen met de klant. Vanaf het eerste moment dat zij de klant spreken, tot de bestelling op de mat ligt van de klant en daarna!

Duidelijk inzicht door complete analyse?

Meer over strategie

Groeimatrix Ansoff

Het Ansoff model, ook wel de Ansoff matrix genoemd, is een marketingmodel dat bedoeld is om de groeistrategie van een bedrijf te bepalen. Door twee groeistrategieën aan elkaar te koppelen kan er een keuze worden gemaakt over de koers van het bedrijf in de markt. Het model maakt onderscheid van onderstaande combinaties van deelgebieden:

  • Bestaande en nieuwe producten
  • Bestaande markten en nieuwe markten

Om de juiste strategie te kiezen dien je een marktanalyse uit te voeren. Met de juiste analyse kan je de groeistrategie verantwoorden en onderbouwen.

Concurrentiestrategie Porter

Een bedrijf moet volgens Porter duidelijk kiezen welke strategie men zal gebruiken. Deze concurrentiestrategie moet dan doorgetrokken worden in alle activiteiten. Indien men niet tussen de concurrentiestrategieën kan kiezen ontstaat het stuck-in-the-middlefenomeen.

Porter onderscheidt de volgende strategieën:

  • Lagekostenstrategie
  • Differentiatiestrategie
  • Focusstrategie
Kernvaardigheden Hamel & Prahalad

De kernvaardigheden van Hamel en Prahalad wordt ook wel de competentieschool genoemd. Deze strategie gaat er vanuit dat organisaties op basis van hun kernvaardigheden toegang krijgen tot nieuwe markten en marktmogelijkheden. Kernvaardigheid is een moeilijk namaakbare eigenschap van een organisatie, die op basis van kennis tot stand komt.

Radicale innovatie Kim & Mauborgne

Een Blue Ocean Strategy van Kinm & Mauborgne staat voor het vinden van markten die nog niet zijn aangeboord met kansen voor langdurige en rendabele groei. Maar om een blauwe oceaan te kunnen ontdekken, moet je heel anders kijken en denken dan we normaal gewend zijn te doen.

“Companies that have taken leadership positions in their industries in the last decade typically have done so by narrowing their focus, not by broadening it.”

Michael Treacy