Propositie

Hoe duidelijk uw toegevoegde waarde?

Hoe goed wordt u door de door u beoogde klanten begrepen? Staan uw team en u er al helemaal hetzelfde in over wat u uw klanten te bieden heeft. En nog belangrijker, lukt het uw organisatie ook goed om dit op anderen over te brengen?

Marketingcommunicatie valt of staat met een duidelijke, niet mis te verstane propositie hoe u het probleem van anderen met uw dienstverlening of product oplost.

Dienstverleningsmodel

Iedereen is tegenwoordig dienstverlener

Of u nu spijkers aan de man brengt of open hart operaties uitvoert, tegenwoordig wordt iedere organisatie afgerekend op zijn dienstverlening. Voor uw propositie is het uiteraard belangrijk dat u begrijpt in welke specifieke behoefte u in concurrentie bent met anderen. Pas wanneer u dit scherp heeft kunt nadenken over wat u kunt beleven aan uw klanten. Bij voorkeur belooft u iets dat de concurrentie niet kan beloven. Vervolgens zorgt u in de praktijk voor de beleving en het bewijs dat u deze belofte nakomt.

 

Des te scherper en eenduidiger de belofte des te duidelijker de communicatie!

The best there is…

Nou? Aan welk merk denkt u? Maar belangrijker nog welke zekerheid wordt u hier beloofd?

To bring inspiration and innovation to every athlete in the world…

En deze? Het product wordt niet genoemd maar er wordt een duurzame belofte gedaan over wat het merk wil betekenen voor de klanten.

Think different…

En deze dan? Wat zegt dit merk over u als gebruiker? Wat gebeurt er met u als het gaat gebruiken?

Een goed doordachte propositie kan een duurzame basis vormen die voor jaren een fundament onder de marketingstrategie legt.

Duidelijk inzicht door complete analyse?

Meer over propositie

Blauwe bananen

Lees het boek ‘Blauwe bananen’ van Wouter de Vries jr. ‘Vraag jezelf af waar je goed in bent. Goed in brood? Dat vindt elke bakker. Maar misschien ben je wel de vrolijkste bakker in de buurt. Noem jezelf dan ook zo. Zorg dat je ergens in uitblinkt en promoot dat.’

Waarde propositie ontwerp

Lees het boek van Alexander Osterwalder. Het boek bevat handvatten voor bedrijven om producten en diensten te ontwikkelen die beter afgestemd zijn op de klant. Hiertoe begint men met het creëren van een klantprofiel en het invullen van de ‘value map’, daar waar deze overlappen vindt men de waardepropositie.

De perfecte positionering

Stop denken in oplossingen, start denken in problemen
De perfecte positionering laat je compleet anders kijken naar het positioneren van een organisatie of merk. In plaats van te denken in oplossingen, demonstreert dit boek op overtuigende wijze dat je je beter op problemen kunt richten. Want alleen inzicht in het probleem laat zien wat de beste oplossing is.

‘Veel dienstverleners focussen op backoffice, denken niet na over de vraag wat de klant moet doen om met hem in contact te komen. Die doet namelijk niks zodra hij merkt dat het te ingewikkeld wordt. Onprettige website? Daar komt-ie nooit meer terug.’

Wouter de Vries jr.