Markt

Ook al is Markt de naamgever van het vak Marketing, toch blijft de aandacht voor dit onderdeel achter bij de potentie die een goede markt analyse biedt!

Een krachtige analyse is die van de Boston Consulting Group, de zogenaamde BCG Matrix. Hierin analyseert en positioneert u uw producten en diensten op basis van zowel de potentie voor groei als het relatieve marktaandeel.

De score in één van de vier segmenten biedt vervolgens handvatten en inzichten die kunnen ondersteunen bij:

  • Product management (welke producten krijgen extra aandacht of investeringen)
  • Marketing (wat is de juiste strategie voor de producten gezien hun life cycle)
  • Innovatie (welke productranges en markten bieden de meeste opties)
  • Investeringen (welke investeringen zijn logisch gezien de verwachte cashflow)

Kortom, veel zaken in een complex krachtenveld, waarbij goede analyses en afwegingen ruimte kunnen bieden aan groei in waarde, winst en innovatie. Hier direct onder vindt u meer informatie over de BCG Matrix, gevolgd door andere mogelijkheden voor marktanalyse.

Boston Consulting Group Matrix 

De BCG Matrix bestaat uit 4 segmenten, gebaseerd op het groeipotentieel en het relatieve marktaandeel. Onder het schema vindt u een uitleg van elk segment

de Hond

Daar waar de Melkkoe tenminste nog een substantieel marktaandeel heeft, daar schiet de Hond helaas ook tekort. Een weinig begerenswaardige positie dus. Zaak is goed te kijken of de winstmarge inderdaad zo laag is, of dat er wellicht substantieel wordt bijgedragen aan de overhead. Hoe verhoudt de omzet en winst zich tot de rest van de producten binnen de organisatie, absoluut gezien? Meestal blijkt daaruit dat de Hond geen substantiele rol heeft. Potentie voor verdere innovatie zijn dan bepalend of investeringen in tijd en geld zinvol zijn.

de Melkkoe

Vaak is de Melkkoe een product of dienst die al een tijd binnen de organisatie wordt aangeboden. Verdere innovatie is moeilijk haalbaar en dat maakt verdere groei relatief laag. De kaarten zijn geschud en gelukkig is er in het verleden goed werkt verricht, waardoor er nu een goede marktpositie is veroverd. Bovendien, doordat de alle investeringen geruime tijd geleden zijn gedaan, is de marge waarschijnlijk relatief goed. Echter, ondanks dat, is het zaak nieuwe investeringen goed tegen het licht te houden met de groeipotentie in het achterhoofd.

het Vraagteken

Het zal geen verrassing zijn dat dit segment het moeilijkste is om een strategie voor op te zetten. Want ook al is de groeipotentie hoog, het huidige marktaandeel is laag.

Betekent dit dat in het verleden de potentie niet goed is benut en het dus gewoon een kwestie van doorpakken is? Of is die groeipotentie helemaal niet zo hoog en is het marktaandeel daar het bewijs van?

Dit zal duidelijk moeten worden, voordat grote investeringen gerechtvaardigd zijn.
Slim testen, zodat u gutfeeling kan onderbouwen met harde cijfers.

de Ster

Het lievelingetje van de marketeers en sales managers, logisch. Want snelle groei en een hoog marktaandeel, daar wil iedereen wel mee aan de slag. Zaak blijft om de potentie ten volste te benutten, want dit soort producten (of diensten) zetten uw bedrijf op de kaart en stellen u in staat te innoveren en kunnen veel synergie veroorzaken.

Zorg voor focus aan de hand van een coherent product management en een slimme, doordachte marketingstrategie. Alleen zo haalt u alles eruit wat erin zit en zorgt u dat de groeipotentie niet snel opdroogt…

Duidelijk inzicht door complete analyse?

Meer over Markt & Marktonderzoek

Marktonderzoek via Google Adwords

Behalve het uitzetten van een onderzoek via Adwords, is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een propositie te testen obv de click through rate. Het test weliswaar niet “full circle” tot en met verkoop, maar stelt je wel in staat je product al te testen en te kijken welke USP het meest aanslaat in de markt. Ook handig om bepaalde aannames te testen, zonder dat je een hele cyclus van een onderzoek hoeft de doorlopen.

Marktonderzoek via Social Media

Zowel voor B2B als voor B2C een goudmijn om getargeted te werken, al moet je soms de kwaliteit van de targetting met een korrel zout nemen. Desondanks is het ideaal als je wilt targetten op zaken als life-style of andere minder harde kenmerken.

Marktonderzoek via Email Marketing

Bij uitstek het kanaal waar traditioneel groot op is ingezet voor onderzoek en nog steeds een geweldige driver van reviews, NPS scores en klantonderzoek. Mede doordat je perfect kunt targetten en makkelijk interactief kunt verzenden, is goede respons binnen handbereik. 

“Some people use research like a drunkard uses a lamppost: for support, not illumination.”

David Ogilvy