Markt
Ook al is Markt de naamgever van het vak Marketing, toch blijft de aandacht voor dit onderdeel achter bij de potentie die een goede markt analyse biedt!
Een krachtige analyse is die van de Boston Consulting Group, de zogenaamde BCG Matrix. Hierin analyseert en positioneert u uw producten en diensten op basis van zowel de potentie voor groei als het relatieve marktaandeel.
De score in één van de vier segmenten biedt vervolgens handvatten en inzichten die kunnen ondersteunen bij:
- Product management (welke producten krijgen extra aandacht of investeringen)
- Marketing (wat is de juiste strategie voor de producten gezien hun life cycle)
- Innovatie (welke productranges en markten bieden de meeste opties)
- Investeringen (welke investeringen zijn logisch gezien de verwachte cashflow)
Kortom, veel zaken in een complex krachtenveld, waarbij goede analyses en afwegingen ruimte kunnen bieden aan groei in waarde, winst en innovatie. Hier direct onder vindt u meer informatie over de BCG Matrix, gevolgd door andere mogelijkheden voor marktanalyse.
Boston Consulting Group Matrix
De BCG Matrix bestaat uit 4 segmenten, gebaseerd op het groeipotentieel en het relatieve marktaandeel. Onder het schema vindt u een uitleg van elk segment
Duidelijk inzicht door complete analyse?
Meer over Markt & Marktonderzoek
Marktonderzoek via Google Adwords
Behalve het uitzetten van een onderzoek via Adwords, is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een propositie te testen obv de click through rate. Het test weliswaar niet “full circle” tot en met verkoop, maar stelt je wel in staat je product al te testen en te kijken welke USP het meest aanslaat in de markt. Ook handig om bepaalde aannames te testen, zonder dat je een hele cyclus van een onderzoek hoeft de doorlopen.
Marktonderzoek via Social Media
Zowel voor B2B als voor B2C een goudmijn om getargeted te werken, al moet je soms de kwaliteit van de targetting met een korrel zout nemen. Desondanks is het ideaal als je wilt targetten op zaken als life-style of andere minder harde kenmerken.
Marktonderzoek via Email Marketing
Bij uitstek het kanaal waar traditioneel groot op is ingezet voor onderzoek en nog steeds een geweldige driver van reviews, NPS scores en klantonderzoek. Mede doordat je perfect kunt targetten en makkelijk interactief kunt verzenden, is goede respons binnen handbereik.
“Some people use research like a drunkard uses a lamppost: for support, not illumination.”